onsdag 23. april 2008

Inger Hagreup

På skolen hadde vi et lite mini prosjekt. Vi fikk i oppgave om og skrive om en bestemt lyriker i en tids ramme på 90 minutter. Jeg syns det at vi jobbet på skolen med prosjektet på 90 minutter var både positivt og neggativt. Jeg syns det var posetivt fordi arbeids insatsen ble høy og at vi slapp å jobbe med prosjektet hjemme. Jeg syns dte var neggativt også fordi personlig fikk jeg ikke med meg noe av hva de andre gruppene fortalte om. jeg var mer konsentrert om hvordan jeg skulle fremføre. Derfor har jeg lært lite om de andre lyrikerene.
Inger Hagerup ble født i Bergen april 1905 og døde februar 1985. Hun var en sterkt politisk engaskjert og det kunne man se i noen av diktene hennes, spesigjelt de som ble skrevet under andre verdenskrig. hun skrev blant anent " Aust Vågøy". Hun er også kjent for sine barne dikt. Et veldig populært barnedikt er " mauren".De fleste diktene til Hagerup handlet om kjærlighet, ensomhet og sorg. Som oftest hadde også diktene rim og rytme. Hennes gjenombrudd var med diktsamlingen " jeg gikk meg vill i skogen" i 1939. Hun var tidligere en flitti skribent i aviser.

Vis du il høre Inger Hagerup lese dikt selv kan du trykke her.

Ingen kommentarer: