tirsdag 1. september 2009

Are Kalvø



For ca. en uke siden hadde vi besøk av en forfatter som heter Are Kalvø. Han holdte et foredrag på ca. 1 time om det å være forfatter og det å skrive på nynorsk. Han fortalte oss også hvordan en god kåseri skulle være. Han var utrolig morsom og flink til å motivere oss til å skrive på nynorsk, noe jeg ikke tror mange klarer.


Han leste opp eksempler på kåseri fra sine egne bøker. Disse var morsomme og kan få elever til å lese boken. Jeg tror de færreste på skolen leser mye nynorsk frivillig for det er lettere og lese på bokmål. Det er bra for nynorsk undervisning at elvene leser mer på nynorsk og jeg tror noen kommer til å lese en eller fler av bøkene hans etter foredraget.


Han skulle også som sagt lære oss om hvordan en skrev kåseri, men han ga bare eksempler på mange forskjellige og lærte oss ikke hva slags elementer som burde være med i en slik sjanger. Derfor føler jeg ikke han har lært noe nytt om hvordan en skal skriv kåseri.


Jeg vil gi han terningkast 5 fordi han var så morsom og inspirerende. Selv om jeg har fritak fra nynorsk syns jeg det var morsomt å høre på hva han hadde å si. Jeg tror det er mange her på skolen som trenger motivasjon i nynorsk og dette var en god måte å få det til på. Det trekker litt ned det at han ikke forklare alle elementer i et kåseri.

1 kommentar:

Eirik sa...

Are Kalvø er blant det enkleste nynorske du kan lese - "Kunsten å være neger" er blant de morsomste bøkene jeg har lest; den handler om hvordan nordmenn oppfatter og oppfattet utlendinger. Herved anbefalt.