onsdag 16. desember 2009

Skrivedag i Norsk faget

Vi har i tentamen i Norsk prøvd ut en ny prøveform. Den går ut på at vi får skrevet en tekst på en dag og deretter får rette teksten en annen. Vi får en veiledning på hvordan god teksten er og hvordan en kan forbedre den.

Jeg liker denne metoden. Da for en for en gangs skyld jobbet med en de problemene en har i faget. Man er også konsentrert når en jobber med det fordi en vet det blir vurdert og en får karakter. Når vi får tilbake en tekst en har jobbet med og en så er ferdig med den er det veldig lett og bare legge vekk teksten å glemme sine problemer. Da er det vanskelig å forbedre seg i faget. Vis vi ikke hadde fått karakter på den andre innleveringen, men bare hadde fått en dag til å rette på teksten hadde i hvert fall jeg blitt veldig umotivert. Jeg hadde derfor ikke fått så stort utbutte av det.

På den tiden jeg fikk utdelt på den andre dagen har jeg brukt tiden til og rette. Det er alltid noe en kan gjøre bedre. Det er lettere og se disse feilene når en har glemt mye en har skrevet og leser det igjen. Det er også fint vis en har en dårlig dag, da kan man ta igjen og rette opp mye av den dårlige teksten i løpet av den andre skrivedagen.

Det som kan være dumt er at vi bruker lengre tid på skrivedagene og derfor får dårligere tid på resten av pensumet. Det er jo tross alt ganske mye og gå igjennom. En har også muligheten til å få en annen til og rette og skrive teksten på nytt hjemme. Dette er ikke så bra når karakteren blir vurdert like mye som andre karakterer.

Alt i alt mener jeg at denne typen prøveform er meget god med tanke på progresjon i faget.Derfor tror jeg det er lurt og ha denne prøveformen oftere

1 kommentar:

Ingunn sa...

Jeg er i grunnen enig i alt du skriver her, både argumentene for og i mot. Uansett hvordan vi gjør det er det alltid lurt å se på tekstene våre gjennom flere omganger før de leveres inn.