onsdag 20. januar 2010

Ord om og holde ut.

Ord om å holde ut
Det er mer enn femti ord for fjell på norsk
Det er nesten to hundre ord om snø på samisk
Ord som betegner krigsstrategi, våpensystemer og EDB
er mange & amerikanske.

Hvor mange ord har vi om å holde ut?
Når bruker vi dem?
Hvor bruker vi dem?

Jeg skulle ville finne opp femti ord om å ikke gi opp
Jeg skulle ville finne opp femti ord om å tro på at alt er mulig.

Og jeg skulle si dem alle til deg
Forlengs og baklengs og til hvert sitt bruk
Slik at vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap.

Dette er et dikt som er skrevet av Tore Elias Hoel i 1979. Den kommer fra diktsamlingen ” Å fange en hval” som var hans første diktsamling.
I dette diktet har han skrevet mye ukonkret. Han har foreksempel skrevet at samene har hundre ord for snø, noe de ikke har. Han mener mest sansynlig at de snakker mye om snø og det er viktig for dem. han har også valgt og stille spørsmål i diktet, dette kan gjøre at det er enklere og tenke over diktet etter at en har lest det.

Diktet ”ord om å holde ut” mener jeg er et dikt som vil vise hvor viktig det er å sette fokus på akkurat det å holde ut. Jeg mener også diktet vil vise hvordan Norge har alt for stort fokus på seg selv og hvor vakkert vi har det, men det er jo ikke perfekt her. Dette viser dikteren ved og skrive at vi har femti ord for fjell. Jeg mener at diktet vister at vi glemmer det og holde ut og det å hjelpe andre.

Jeg tror også diktet vil vise hvordan nordmenn ser på andre kulturer og hvordan vi ønsker og blir sett på. Vi ønsker og være det perfekt landet uten krig, fattigdom rett og slett uten problemer. Vi velger å ha ta ibruk norske ord for våpensystemer osv, for oss er dette ”fremmed”. Jeg tror diktet vil vise at det er viktig at norge må prøve å fokusere på problemer, og ikke fokusere på å se bra ut i forhold til andre nasjoner og samfunn. Vi må ta oss selv i nakken og hjelpe de som har problemer, både i vårt eget samfunn og andres. Vi må holde ut.

Ingen kommentarer: