onsdag 20. januar 2010

Hva skal jeg velge ?

I norsken har vi et opplegg sm går ut på at vi skal lære to norsksjangere veldig godt. Desse to sjangerene skal vi skrive på nyorsk og bokmål tentamen. Siden jeg har to bokmålstentamner behøver jeg tikke tenke taktisk ifølge hva jeg er flinkest til.

Siden jeg har lese og skrivevansker har jeg lettest for å få bra på sakprosaoppgaver. Derfor vil jeg velge to sakprosasjanere nå. Jeg liker også andre sjangere som novelle eller essey, men det er jeg ikke så flink til. Hvertfall med tanke på at jeg ikke har stort grunnlag i disse sjangerene heller. Jeg har skrevet mye artikkel før, dette fordi min lærer på ungdomskolen anbefalte oss å fokusere på en sjanger. Jeg valgte artikkel, og siden har jeg gjort det samme vis mulig. Jeg har også noen få ganger valgt og tolke bilder eller tekster i en artikkelform. Jeg har sett at jeg ikke er så flink til å analysere bilder, men dikt og noveller har gått fint. Jeg har generelt fått bra på artiklene jeg har skrevet, men det er fortsatt masse og rette på.

Jeg velger å skrive en artikkel på den ene tentamenen. Dette fordi jeg føler jeg er flinkest i denne sjangeren. Jeg har alltid prøvd å velge denne sjangeren på tentamner og føler meg generelt trygg i sjangeren. Sjangeren er også ofte å se på eksamensoppgaver så jeg er ganse trygg på at jeg har mulighet til å få sjangeren i en oppgave på eksamen.

Jeg vil også velge tolkning av skjønnliterær prosa. Jeg har ikke jobbe at formye med denne sjangeren før, men jeg føler at jeg vil få best resultat i denne sjangeren. Dette fordi en kan bruke artikkel som oppbyggningsett av teksten, noe jeg føler jeg nå har forstått. Jeg liker ellers denne sjangeren veldig godt.

Ingen kommentarer: