tirsdag 26. januar 2010

Modernismen



I denne ukens bloggoppgave fikk jeg velge mellom en rekke problemstillinger som var knyttet til modernismen og modernitet. Jeg valgte en oppgave som gikk ut på å finne et modernistisk bilde som gir inntrykk på seg, enten positivt eller negativt og begrunne dette.

Etter å ha søkt litt på nette en stund kom maleriet «pikene fra Avinon» malt av Pablo Picasso opp gjentatte ganger. Etter som jeg aldri har likt dette maleriet valgte jeg å skrive om det. Maleriet var et maleri som er et av de første maleriene innen for modernismen, det ble malt i 1907. Maleriet er abstrakt, noe som var meget nyskapende da Picasso malte maleriet. Jeg har aldri vert spesielt glad i abstrakt kunst(spesielt ikke kubistiske malerier), derfor har ikke dette maleriet heller falt i smak. Jeg tror maleriet ble så kjent i ettertid får det var så nyskapende og kontroversigjelt. Det var ikke mange som hadde våget å tegne så abstrakt før og hans malerier har blitt regnet som et vendepunkt i kunsthistorien.

Han har også valgt og male bilde med lyse og glade farver. Han malte dette maleriet i sin rosa periode, en tid han var meget glad. Jeg tror fortsatt ikke at hensiktet hans ved å male dette bilde var at folk skulle bli glade av å se på det. All kaosen i bilde og kvinnene som har masker forran ansiktet med nakene kropper gir et trist inntrykk på meg. Så selv om fargene i utgangspungtet er meget fine og får frem en god harmoni gir motivet en paradoksal virkning. Dette gjør det spennende å se på bilde. Jeg hadde faktisk likt maleriet veldig godt vis det ikke hadde vært for den abstrakte teknikken.

Beklager skrivefeil, jeg har ikke rettskrivingsprugramm akkurat nå. Jeg fant maleriet på : http://daria.no/skole/doc/html/7776.doc-filer/image003.jpg

Ingen kommentarer: